Post Reply

Legacy

I dette forum kan man stille alle tekniske spørsmål som gjelder bruk av GeneaNets database  : ulike søk, personlige opplysninger osv. Oppgi konkrete eksempler hver gang du stiller et spørsmål : navn, tillegg…)

Moderator: reidars

jthorvaldsen1952
male
Posts: 1

Legacy

Post by jthorvaldsen1952 »

Hei
-Jeg er medlem i Geneanet i dag. Fikk tilbud på Premium som var bra. Hvordan får jeg lagt inn alt fra Legacy til geneanet?
Hilsen
Jan Thorvaldsen

Hei, Har du problemer med å bruke Geneanet Upload appen (https://no.geneanet.org/product/upload)?
Logg inn med samme brukernavn og passord som du bruker når du logger inn på Geneanet. Hvilken windowsversjon har du?
Du må være logget inn på Geneanet først og deretter logge inn på appen.
reidars
male
Moderator
Posts: 166
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree

Re: Legacy

Post by reidars »

jthorvaldsen1952 wrote: 24 March 2023, 11:41 Hei
-Jeg er medlem i Geneanet i dag. Fikk tilbud på Premium som var bra. Hvordan får jeg lagt inn alt fra Legacy til geneanet?
Hilsen
Jan Thorvaldsen
Hei og velkommen!
Du må først opprette en gedcom-fil i ditt Legacy program. Velg å ta med det du ønsker.
Deretter kan du se nærmere på følgende nettside hos Geneanet.
https://no.geneanet.org/product/upload

Dersom du får problemer kommer du tilbake hit.
Jeg prøvde selv og fikk problemer. Kommer tilbake etter hvert!

Jeg får det til med litt godvilje. Ikke alt fungerer etter oppskriften. Ta hensyn til følgende:
Lag din gedcom-fil i Legacy med UTF-8 format.

1. Såvidt jeg kan se har du ikke noe slektstre oppe enda.
2. Logg deg inn på Geneanet med ditt brukernavn og passord.
3. Velg Slektstre>Start ditt slektstre fra menyen.
4. Klikk lenken 'Importer slektstreet ditt med noen få klikk'
5. Velg din gedcom-fil (laget i Legacy) og klikk 'Last opp ditt slektstre'
6. Velg Offentlig i personvern (du kan endre det siden).
7. Klikk 'Fortsett'
8. Opplastingen av ditt tre er nå fullført. Klikk 'Se på ditt slektstre', 'Gå til slektstreet ditt'.
9. Klikk deg videre med 'Send' når du har valgt tittel og event tema.
10. Du ser nå treet ditt grafisk. Som du vil se mangler du sikkert alle bilder da gedcom ikke supporterer dette. Nå skal du imidlertid bruke programmet 'Geneanet Upload' som du finner her: https://no.geneanet.org/product/upload.
Du må være logget inn på Geneanet for å kunne logge inn på appen.

11. Last ned programmet og kjør dette.
12. Logg inn med ditt geneanet brukernavn/passord (lite profft program men teksten er forståelig).
13. Velg den samme gedcom-filen du brukte i sted.
14. Kryss av for 'Force upload of pictures which have already been uploaded'
15. Start opplasting, det vil sikkert ta noe tid avhengig av størrelsen på basen i Legacy. Om du ønsker å forsøke dette med et mindre utvalg fra Legacy så går det greit.
16. Du får ganske sikkert noen feilmeldinger, bilder eller arkivfiler som ikke kunne lastes opp pga. størrelse e.a. I tillegg kan det tenkes at kildehenvisninger ikke blir bra. Avhengig av hvordan du har brukt dette i Legacy.
17. Klikk på 'Go to your family tree' Da vil du sannsynligvis få en melding om at siden ikke kan finnes. Gjør en oppdatering i nettleseren hvor du har logget deg inn på det første treet ditt.
18. Da skal du kunne se de fleste bilder osv. i treet.

Håper denne gjennomgangen fungerer bra for deg. Noe opprydding regner jeg med du må foreta manuelt. Lykke til.

NB! Ser ut som du kanskje må velge profilbilde fra hvert enkelt individ dersom det ikke vises automatisk. Du velger en person og da vil du se til høyre om det er lastet opp bilde(r) for denne personen (bilde av et fotoapparat med antall filer).
Post Reply

Return to “Tekniske spørsmål”