Post Reply

fotograaf jacobus van veldhuizen

lucvdm1968
male
Posts: 4
Op 1 van deze foto's staat Jac. Van Veldhuizen Harderwijk.Na opzoeking zou dit een fotograaf in Nederl. geweest zijn °1885 +1970 hij was fotograaf in Harderwijk Smeepoortstr 50 en ook te Ermelo?getrouwd in 1905.
Dit zijn familie foto's gevonden in huis ouders,1 iemand is herkend door een groottante.Ze moeten allen in dezelde locatie genomen zijn aan de achtergrond doek te zien.
Familie wonen in Nederland hebben we niet,en familie naar Nederland geweest naar een fotograaf in die tijd(270km) normaal gezien ook niet.
Zou die fotograaf naar Belgie foto's komen nemen zijn?Wanneer was hij juist fotograaf?
Op die foto met oudere vrouw is dat geen Nederlands kleerdracht?
veel vragen in mijn zoektocht.Iemand die verder kan helpen?

Gr Luc
Attachments
img193.jpg
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Posts: 2598
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
De fotograaf is geboren én ook overleden te Harderwijk (Gelderland)!
Inderdaad een raadsel, tenzij hij bij leven ook een tijd in Gent of Brussel gewerkt heeft
- dat kunnen zijn nazaten nog weten - en dat je familie naar 't stad trok voor deze vereeuwiging. 
Werkte deze familietak er? Van een 'hogere' klasse?...  Vragen die je hier niet hoeft te beantwoorden.

Wel is het zonder enige locatie van je (bet)overgrootouders moeilijk voor collega's om mee te denken. 
Rond de eeuwwisseling werden zelfs in de dorpen al veel familiefoto's gemaakt... een speld in een hooiberg dus.
Enkel afgaand op jouw familienaam situeert zich de familie in Oost-Vlaanderen, rond Brakel...of?
>>> Kan je ons tenminste de provincie of - nog beter - de streek doorgeven?

Wat de kledij betreft : mensen waren voor die zeldzame 'portretten' piekfijn uitgedost
en poseerden meestal voor een geschilderd weids landschap of een chique salon.
Alleen al door de kledij kan een foto gesitueerd en gedateerd worden (hun maatschappelijke klasse, de mode, enz.).
Zie hiervoor de website van P.E. met tips voor fotodatering en -identificatie

Ook nog iets over de tijd rond 1900 en voor de 1° W.O.  Of, het Interbellum, tussen de 2 Wereldoorlogen?
Merk op dat tijdens de oorlog hier geen Nederlanders zomaar zullen verbleven hebben, want NL bleef buiten W.O.I.
Inderdaad bleven mensen eeuwenlang 'rond hun kerktoren' wonen, maar in deze tijd verandert dat razendsnel. 
Zo was er In België al een goed uitgebouwd spoorwegnet, méér spoorlijnen zelfs dan nu. 
Mensen 'pendelden' toen vlotjes naar de steden om er te werken, maar bleven er wel periodiek wonen, als huisbediende bvb.

Hopelijk nog wat reactie voor jou.  mvg, Greta
lucvdm1968
male
Posts: 4
klopt Brakel Vlaamse ardennen Oost-Vlaanderen,alle familie is gebleven vanaf 1600 tot nu hier op de gemeente,enkele ter uitzondering naar de streek van Charleroi om in de industrie daar te gaan werken(na 1945),en 1 iemand in Brussel maar deze ken ik goed van foto's en is er niet bij(en woonde er maar vanaf 1925).
De' herkende' persoon staat bij de 4 jongens en is geboren in 1894 en is op de foto een 14-16j denk ik ,dus foto om en bij van de jaren1910.Hij had verschillende broers mij bekend en geen enkele staat er bij wat ik niet begrijp
Zijn er nazaten bekend die weten waar hun (over)grootvader Van Veldhuizen overal fotograaf was?
Die foto met dat jongentje met de pet in de hand bedoel ik, dat is toch een Nederlandse klederdracht voor die jaren?
Het is me een raadsel
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Posts: 2598
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
Je vraag houdt dus 2 zoektochten in...

(1)
Fotograaf Jacobus Van Veldhuizen (+ nog enkele andere GNN-leden met Van Veldhuizen's te Harderwijk in de stamboom).
Enkele vlottere manieren om de nazaten van deze 'recenter' overledene (privacy!) te kunnen opsporen :
- De auteur van vernoemde GNN-publicatie (via het linkje) contacteren
- Je oproep ook eens plaatsen op het GNN-forum onder Nederlandse zoektochten + gemakkelijkheidshalve ook verwijzen naar dit forumtopic.
- Geweten is dat het makkelijker opsporen is via Facebook voor recenter overledenen en nog levende personen.  Zo via de goeddraaiende Vrije Stamboom
- Verder even forumtopic Nederlandse bronnen overlopen (3 tekstjes).

(2)
Je familieleden van en rond BRAKEL op de doorgegeven 4 foto's (+ allemaal familie?) - Vraag blijft wààr de foto werd genomen...
- Als de foto rond Brakel of 'in de stad' (Gent, Brussel) werd genomen, dan kan het in deze tijd best zijn dat men 'met de trein' naar 'een goede fotograaf' ging
  of, dat de familie daar bvb als huisbedienden werkte (al dan niet voor een Nederlandse familie + zelfs leden van die familie erbij?) of handelaar was...
- Of zou het kunnen dat de foto in of nog na 1914 werd genomen?? (wellicht niet)
  Dan zou het hier om oorlogsvluchtelingen kunnen gaan die tijdelijk naar het vrije Nederland vluchtten...
- Hierbij verwijs ik ook naar een ander topic over klasfoto's - een andersoortige zoektocht, maar met nog wat praktische TIPS 
lucvdm1968
male
Posts: 4
foto's in of na 1914 genomen kan niet aangezien de herkende persoon in 1915 naar IJzerfront is vertrokken met de lichting van 1914 tot 7-10-1919 en dan was hij al 25 jaar
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Posts: 2598
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
Zou deze fotograaf van Veldhuizen uit Lunteren (ook in Gelderland en + adres!) een nazaat zijn en iets meer weten?!?
Verder gewoon eens googelen op "Fotograaf Van Velthuizen"...toeval of niet  :
enkele jongere Van Veldhuizen fotografen in Gelderland!  Beroepen worden dikwijls doorgegeven...

Nog een oplossing van het raadsel zou de Wereldtentoonstelling in 1910 te Brussel kunnen zijn
Daar werd je familie als bezoekers mogelijks gefotografeerd...

NB - Om van je vraag een betere blikvanger te maken, kan je desgewenst de topictitel aanvullen met :
fotograaf Jacobus van Velduizen, Harderwijk (alleen mogelijk via je eerste tekst).

>>> En, zeker eens de zoekmogelijkheden van tekstje #3 uitproberen (linkjes aanklikken).
lucvdm1968
male
Posts: 4
dit heb ik gevonden via 1 van uw links:
https://rkd.nl/nl/explore/artists/record?query=van+veldhuizen+jacobus&start=0

Buitenland staat er niet bij,maar kunnen daarom eventueel wel tijdelijke opdrachten geweest zijn ?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Posts: 2598
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
JVV was blijkbaar niet de eerste de beste... een kunstfotograaf;
zie ook 3 van zijn gedigitaliseerde portretten via je voorgaande opgegeven link!

Om het JVV-mysterie op te lossen, ga je best zijn dichte of verre familie opsporen en ze contacteren
>>> met behulp van alle voorgaande linkjes... Genealogie is een boeiende, maar soms moeilijke puzzel!

Hoeft niet op een publiek forum, maar toch zeker nog eens je oudste (verre) familieleden met al die gegevens confronteren & uitvragen, zoals :
- Was deze familie van jou bemiddeld? Werkten ze in Brussel? Waren het handelaars? enz.
- Zou het kunnen dat ze de Wereldtentoonstelling van 1910 te Brussel bezochten en zich daar lieten portretteren? 
  Veel kleine(re) boeren gingen toen nog niet eens hun dorp uit, de middenklasse wel.
- Of JVV kortstondig en / of regelmatig in België (wellicht in Brussel?) werkte, daar kan alleen zijn familie op antwoorden. 
  Hangt natuurlijk af van familie tot familie :
  zo weet ik langs moederskant heel veel, t.e.m. de betovergrootouders, door mondelinge overlevering omdat ze in hun streek bleven;
  langs vaderskant weet ik weinig of niets omdat ze naar de stad (Gent) migreerden.

Succes & plezier ermee.  mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Posts: 2598
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
Toch nog het volgende... In de lijst van de Nederlandse Fotografen Patroonsvereeniging, 1919-1939
wordt ook J. van Veldhuizen vermeld; hij was lid van de vereniging van 1929 tot 1939.
Contact via volgende link; ook de link in de bovenste regel aanklikken.
Misschien weten ze iets meer of kunnen ze doorverwijzen?...
Post Reply

Return to “Genealogische aspecten van oude foto's, prentbriefkaarten en affiches en van bidprentjes, rouwbrieven en grafzerken, gedenkplaten”