Post Reply

Alkmaar.....RK, Luthers of Gereformeerd ????

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
henksonnemans
male
Posts: 9
Ik ben onlangs een familielid van me op het spoor gekomen te weten: Jacob(us) Laurentsen Sonnemans die in 1667 voor de Schepen van Leiden trouwt met Maritie Nathanielsdochter de Haes. In 1673 volgt een Rooms Katholiek(RK) huwelijk in Alkmaar. Jacob is afkomstig uit Weert en dus waarschijnlijk van huis uit RK. Het stel doopt de volgende kinderen in Alkmaar( allemaal RK):
1671 Laurentius, 1673 Laurentius, 1674 Nathanael, 1675 Catharina en 1678 Petrus.
Nu vind ik een akte waarin vermeld staat:

7 martij 1673 ( nota bene het jaar van hun RK-huwelijk!?)
Coniuncti sunt Jacobus Sonneman et Maritir de Haes conversa e Lutharisi(m)o testes Jacobus Thorenburg et Jan Karssen.
(lijkt toch echt een bekering tot het Lutheranisme!?)

Jacob wordt in 1709 en Maritie in 1727 begraven in Alkmaar........bij beiden staat vermeld "Gereformeerd".
Wat hiervan te denken? Een tweede koppel Jacob/Maritie lijkt me niet waarschijnlijk. Wat zou een verklaring kunnen zijn?

Henk Sonnemans.

Ik ben erg slecht in oude handschriften. Zou iemand voor mij de getuigen e.d. bij bovenstaand(e) huwelijk en dopen kunnen ontcijferen?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Posts: 2605
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
Graag een kopie van de aktes, waar leeshulp voor nodig, in bijlage doorsturen.

Misschien werden zij als ex (?) Gereformeerden toch nog geregistreerd bij hun overlijden?
Of werden ze pas later "Gereformeerd" (al dan niet om pragmatische redenen)?...
Een afdoend antwoord zal uit Nederland moeten komen. Ben niet vertrouwd met deze materie.

Doet me wel enigszins denken aan mijn Nederlandse voorouders die ook 'dubbel' trouwden,
Jan Otto Kakel (militair van hervormde huize) & Joanna Hubbels (van katholieke huize, uit Roermond) :
eerst gehuwd in de Hervormde Kerk van Zwolle op 11.08.1738 en...
6 dagen later, in de Katholiek Kerk van Zwolle op 17.08.1738!
Hun kinderen werden 'katholiek' gedoopt (maar het overlijden van het echtpaar wel nog niet teruggevonden).

mvg van een zuiderbuur, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Posts: 2605
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
In aansluiting op mijn reactie van gisterenavond toch nog volgende verduidelijkingen
bij het familieverhaal dat zich afspeelt tussen 1667 en 1727...

(1) In een tijd waarin de diverse christelijke kerken elkanders huwelijken niet aanvaardden (nu wel).
(2) Voorwaarde bij een 'hertrouwen' in de katholieke kerk was wel dat de kinderen katholiek zouden gedoopt worden
(zoals in de casus Kakel-Hubbels uit mijn boom).
(3) Ook de moeite waard om uit te zoeken tot welke kerkgemeenschap de families van bruid & bruidegom behoorden
en wat zijn beroep was (voor zover mogelijk).
(4) Met overgaan tot een andere christelijke kerk uit pragmatische redenen bedoel ik omwille van een beroep of functie
die zo kan verkregen worden of behouden blijven, of omwille van een erfenis, enz.
(Toen ik in de jaren '70 voor een job solliciteerde in een katholieke uitgeverij werd mij zowaar gevraagd
of ik nog naar de mis ging elke zondag; idem toen in het katholiek onderwijs!).
(5) Ga je vraag via een linkje ook doorgeven op het forumtopic 'dubbele registraties' :
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=79&t=579033 (3de tekstje).

mvg, Greta
Post Reply

Return to “Genealogisch Praatcafé”