Post Reply

Flere koner / tilhørende barn

I dette forum kan man stille spørsmål som gjelder bruk av modulen Slektstre On-line (konsultere, innsende en Gedcom-fil, enkle eller ekspert innlegginger, sette personlig preg på slektstre, ta hånd om personer i tiden, lage en familiehistorie i slektstreet o

Moderator: reidars

esonrier
male
Posts: 6
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
Jeg ser at jeg har fått problemer når det er flere koner og barn med kun en av dem. Barna er oppført under feil kone
EKS Noel Jean Baptiste Sonrier var gift 2 ganger
Første ekteskap med Marie Helene Rataire hadde ingen barn, men 2 ekteskap med Katheryn Henderson hadde 4 barn. På mitt slektstre er barna oppført under Marie og ikke Katheryn. Hvordan kan dette rettes og hvordan kan jeg ungå samme problem senere?? Erik (esonrier)
reidars
male
Moderator
Posts: 167
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
Hei!
Dersom du skal endre dette direkte i ditt slektstre i GeneaNet logger du deg på og søker du bare opp personen det gjelder. Deretter velger du på høyre side fra nedtrekksmeny "Hva vil du gjøre?" under Famile velger du oppdater.
Under Opplysninger velger du den familie du ønsker å legg til barn (eks. Endre familie med Katheryn Henderson). Så legger du til 4 barn i dette ekteskapet (nb. da barna allerede eksisterer må du velge "koble" for å knytte de til dette ekteskapet. Barna som personer eksisterer jo allerede under det andre ekteskapet. Når du kobler må du oppgi identitet på den person du ønsker å koble. Dersom denne personens navn finnes hos flere må du søke opp denne personen for å finne eksakt informasjon om navn og nummer (homonym) som entydig vil peke hit.
Deretter går du tilbake til "Hva vil du gjøre", velger under Famile oppdater. Under Opplysninger velger du igjen den familie du ønsker å fjerne barn fra (eks. Marie Helene Rataire). Så fjerner du de 4 barne du ikke ønsker i dette ekteskapet.
Såvidt jeg vet er dette den eneste måten å endre dette på direkte i treet.

Dersom du ønsker kan du også generere ny gedcom-fil i ditt lokale slektsprogra, eventuelt en .ged-fil fra Geneweb dersom du benytter dette programmet lokalt. Disse filene vil i så fall erstatte ditt eksisterende slektstre hos GeneaNet.
For å unngår slike ting i fremtiden er det viktig at du sørger for å velge riktig famile før du oppretter eventuelt kobler barn.

Håper du fikk noe fornuftig ut av denne informasjonen.
Post Reply

Return to “Slektstre - Familiehistorie”