Post Reply

Oost-Indië


edwardn
edwardn
Posts: 1583
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree

Oost-Indië

Post by edwardn »

Ik heb naast de doopakte van een ver familielid (Hamont 1783) ook een document van zijn militaire loopbaan gevonden op FS.org.
Bij de film van het Depotbataljon voor de Koloniën nr 30 vind ik zijn stamnummer terug.
Op het document staan zijn persoonlijke gegevens vermeld, zijn stamnummer, de veldtochten waaraan hij heeft deelgenomen. (Spanje:1807-1811, Frankrijk:1814, Waterloo: 1815)
In februari 1820 heeft hij voor 8 jaren bijgetekend en was hij bij de Jagers.
Tenslotte wordt vermeld dat hij aan boord van een schip met bestemming Oost-Indië is vertrokken op 10 juni 1820. Vanaf dan ben ik het spoor bijster.
Ik ben dan opnieuw gaan zoeken bij FS.org. Daar vind ik wel meerdere keren dat stamnummer 8574 terug, maar dat is een andere persoon in een andere afdeling van het leger.
Ik ben een volledige leek op gebied van stamnummers etc., maar ik ging er van uit dat die uniek waren.
Ik zou natuurlijk graag weten of hij in Oost-Indië is overleden of teruggekomen naar Nederland of België.
Iemand die mij op weg kan helpen?

Edward
edwardn
edwardn
Posts: 1583
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree

Re: Oost-Indië

Post by edwardn »

Bedankt voor de reactie Dirk,

Dat was niet echt snugger van mij. :oops:
Hij heet Johannes Verdonschot, gedoopt in Hamont op 16 januari 1783.
Hij is de zoon van Lambertus Verdonschot(Hamont) en van Maria Anna Schellens (Woensel)
Op de bijgevoegde afbeelding staat hij op rij 4.

Edward
Attachments
Johannes Verdonschot Waterloo 2.jpg
edwardn
edwardn
Posts: 1583
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree

Re: Oost-Indië

Post by edwardn »

Dirk,

Ja het huwelijk heb ik ook gevonden.
Ik ga nu de overlijdensregisters van Hamont en Woensel eens doorzoeken.
Daar ben ik weer even zoet mee. :)
Ik heb ook nog een lijntje uitgeworpen naar iemand die met de militaire archieven onder Napoleon bezig is, hopelijk komt daar nog iets uit.

Bedankt voor de interesse.

Edward
edwardn
edwardn
Posts: 1583
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree

Re: Oost-Indië

Post by edwardn »

Een update.
Op Gahetna.nl vond ik nog een beetje meer info in verband met Johannes Verdonschot.
In een derde document met zijn stamnummer 8574 staat dat hij is afgezwaaid in 1822.
Dit document heb ik kunnen bekijken en downloaden.
Ik vind hem nog eens terug bij overledenen en staten van nalatenschappen van militiairen in Oost-Indië tussen 1826 en 1830, maar deze documenten zijn online niet te bekijken.
Daarvoor moet ik naar Den Haag ofwel de juiste instructies doorgeven en per inventarisnummer een kleine 17€ betalen.
Bij dit weer is de keuze vlug gemaakt. ;)
edwardn
edwardn
Posts: 1583
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree

Re: Oost-Indië

Post by edwardn »

Dirk,

Ik heb inderdaad ook verschillende schrijfwijzen geprobeerd, zelfs Van Donschot, etc omdat die versie ook wel ergens in de familiale stamboom opduikt.
Maar ik heb nu al 3 documenten uit verschillende militieregisters gevonden en daar staat zijn naam telkens correct gespeld naast een uniek nummer, nl 8574.
Ideaal voor mij zou nu zijn dat een collega genealoog die twee inventarisnummers met bijbehorende documenten ivm de door mij gezochte persoon eens kan bekijken in Den Haag. Dat zou mij helemaal zekerheid geven alvorens ik de akten bestel en betaal. Maar gezien de resultaten die ik nu al heb is het meer dan waarschijnlijk dat het de juiste inventarisnummers en de juiste persoonsgegevens zijn.
Naar Den Haag rijden zit er voorlopig niet in voor mij en zou trouwens duurder uitvallen dan online een kopie te bestellen denk ik.
Post Reply

Return to “Nederland”