Post Reply

Catharina van Velthoven {Veldhoven}, waarschijnlijk in Kalmthout of Wuustwezel (beide in België) geboren


ahuijgens
ahuijgens
Posts: 7
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
Beste stamboomonderzoeker,
Ik ben op zoek naar de juist Catharina van Velthoven {Veldhoven}, waarschijnlijk ca 1690 in Kalmthout of Wuustwezel (beide plaatsen in België) geboren en die bij enkele dopen getuige (meter) is geweest in Bergen op Zoom. Het ligt dan voor de hand dat zij is getrouwd met Cornelius van de Reijsen (geboren 1671 in Kalmthout), maar het kan ook Joannes Adriaenssen van Thillo (geboren in 1688 in Kalmthout) zijn.
Wellicht is het een geheel andere Catharina van Velthoven die in Bergen op Zoom of directe omgeving is geboren / gebleven.
Graag uw zienswijze.
Met vriendelijke groet,
Adri Huijgens, Bergen op Zoom.
gabrielsm
male
Posts: 950
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree
Dag Adri,

Dat klopt, de vrouwen van beide heren heetten allebei Carharina van Velthoven. Maar dat waren wel 2 verschillende personen. Daarom is mijn vraag terug aan jou: over welke akte(n) heb jij het precies?

Met vriendelijke groeten,
Michel
ahuijgens
ahuijgens
Posts: 7
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
Dag Michiel,

Dank voor uw reactie.
Catharina van Velthoven (Veldhoven) was getuige bij de doop (zie de doopakte-gegevens onder aan dit bericht) van Philippus Crusio op 23 januari 1720 in Bergen op Zoom, één van mijn directe voorouders van zowel mijn vaders- als moederszijde, (zoon van Philippus (Huijbrechts) Crusio (waarschijnlijk geboren in 1674 in Ath (Henegouwen - België) en overleden op 22 november 1647 in Bergen op Zoom) en zijn tweede echtgenote, Petronella Peeterse (Huberts) van Tichelen (geboren op 28 december 1679 in Wouw - overleden op 22 maart 1722 in Bergen op Zoom).

Wellicht heeft u ook nadere informatie over de geboortedatum en - plaats van Philippus Crusio (ca 1674), zijn ouders, broers en/of zussen en eventueel andere gegevens over hem. Bij deze Philippus Crusio (of andere schrijfwijze: Krusio, Crusiau, Croesjau, Cruzio, e.d.) loopt het spoor naar mijn voorouders (zowel van mijn vaders- als van mijn moederszijde) dood.

Doopakte van Phlippus Crusio d.d. 23-01-1720:
RK doop- en trouwboek 1700-1723 - doop
Bron: doop-, trouw- en begraafregister
Soort registratie: doopakte(Akte)datum: 23-01-1720
Plaats: Bergen op Zoom
Dopeling
Philippus Crusio
Diversen: w
Vader: Philippus Crusio
Moeder: Petronella van Tichelen
Getuige:
Adrianus van Berghen
Catharina van Velthoven
Bronvermelding:
RK doop- en trouwboek 1700-1723 - doop, archiefnummer boz - 0031, Doop-, trouw- en begraafboeken Bergen op Zoom, inventarisnummer 2
Gemeente: Bergen op Zoom
Periode: 1700-1723

Met vriendelijke groet,

Adri Huijgens
e-mail: [email protected]
ahuijgens
ahuijgens
Posts: 7
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
Dag Michiel,

In mijn laatste bericht ben ik vergeten te melden dat Catharina van Velthoven (Veldhoven) ook meter was bij de doop van Godefridus van den R(e)ijsen op 4 mei 1731 in Bergen op Zoom. Godefridus is een zoon van Govert Meertensen van den R(e)ijsen (geboren in Borgvliet te Bergen op Zoom - verder geen gegevens) en gehuwd op 17 april 1716 in Bergen op Zoom met Johanna Peeters van Spilbeeck (geboren op 7 november 1690 in Essen (België) - verder geen gegevens).

Doopakte van Godefridus van den Reijsen:
RK doop- en trouwboek 1724-1749 - doop
Bron: doop-, trouw- en begraafregister
Soort registratie: doopakte
(Akte)datum: 04-05-1731
Plaats: Bergen op Zoom
Dopeling
Godefridus van den Rijsen
Diversen: w
Vader: Godefridus van den Rijsen
Moeder: Joanna van Spilbeeck
Getuigen:
Martinus van Spilbeeck
Catharina van Velthoven
Bronvermelding
RK doop- en trouwboek 1724-1749 - doop, archiefnummer boz - 0031, Doop-, trouw- en begraafboeken Bergen op Zoom, inventarisnummer 3
Gemeente: Bergen op Zoom
Periode: 1724-1749

Wellicht dat deze informatie bijdraagt aan de koppeling aan de juiste persoon / personen Catharina van Veldhoven (Velthoven).

Bij voorbaat mijn dank.

Met vriendelijke groet,
Adri Huijgens
e-mail: [email protected]
gabrielsm
male
Posts: 950
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree
Dag Adri,

Ik heb enkel de familie van Velthoven bestudeerd. Over de familie Crusio heb ik (helaas) geen informatie. Of, en welke familierelatie er was tussen de families Crusio en van den Rijsen is me niet bekend. Tussen de familie van Velthoven en de familie Crusio is er althans geen relatie bij mij bekend.
Dat er een Catharina van Velthoven fungeerde als doopgetuige bij de doop van Godefridus van den Rijsen geeft je inderdaad de neiging om te veronderstellen dat het hier om Catharina van Velthoven (X Cornelius Dirixen van den Rijsen) gaat. Maar aangezien ik ook de familie van den Rijsen niet bestudeerd heb, weet ik dat ook niet 100% zeker. Daarvoor zal er eerst de relatie tussen Cornelius Dirixen van den Rijsen en Govert Meertensen van den R(e)ijsen vastgesteld moeten worden.

Wat ik je nog wel kan meegeven is dat Catharina van Velthoven (X Joannes Adriaenssen van Thillo) bij mijn weten nooit in Bergen op Zoom heeft gewoont. Ze was overigens de dochter van Adrianus van Velthoven.
De Catharina van Velthoven die met Cornelius Dirixen van den Rijsen was gehuwd, woonde daarentegen wel in Bergen op Zoom, alsmede haar zussen Barbara, Cornelia, Anna, en Elisabeth. Deze Catharina van Velthoven is gedoopt op 12 september 1677 te Wuustwezel, als dochter van Johannes Hubertus Pauwels en Geertrudis Paulus Petrus Tuddemans. Vooral in de doopakten van de kinderen van Cornelius van den Rijsen en Catharina van Velthoven wordt haar naam beschreven als Catharina Janssen van Velthoven, wat er op wijst dat haar vader "Jan" heette. Johannes Hubertus Pauwels dus.

Veel succes met je verdere opzoekingen en met vriendelijke groeten,
Michel
ahuijgens
ahuijgens
Posts: 7
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
Beste Michel,

Dank je voor je uitgebreide reactie.
Ik zal deze gegevens nader bekijken en bezien hoe deze passen in mijn stamboomopzet.


Met vriendelijke groet,
Adri Huijgens
gabrielsm
male
Posts: 950
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree
Dag Adri,

Ik weet niet of het je gaat helpen met het uitpluizen van de herkomst van de familie Crusio in BoZ, maar na nog eens de index doorzocht te hebben van het Westbrabant archief blijkt dat Cornelius Dirixen van den Rijsen een halfbroer was van Martinus (in de volksmond: Meerten) van den Reijsen. Catharina van Velthoven was dus een tante van Govert Meertensen van den Rijsen. Dat verklaart haar presentie als doopgetuige bij de doop van Godefridus van den Rijsen.

Even nog voor de formaliteit: in 1671 is er in Kalmthout, zoals jij ook hebt geschreven, inderdaad een doop geweest van Cornelius, zoon van Theodorus (in de volksmond: Dierick) en Jacoba Jansen. Dit was een broertje van Martinus van den Rijsen. Maar op 03-10-1678 meldt een begraafakte de dood van deze Cornelius, zoon (parvulus) van Theodorus van den Rijsen. Er is, na een volgend huwelijk van Theodorus van den Rijsen met Anna Lepelaers, op 23-02-1681 weer een zoon Cornelius gedoopt. Het is deze Cornelius die later met Catharina van Velthoven is getrouwd.

Overigens heb ik tijdens het doornemen van de verschillende akten waarin een van den Rijsen in voorkomt ook geen enkele aanwijzing tegengekomen wat er op zou duiden dat er op dat moment een familierelatie was met de familie Crusio.

Met vriendelijke groet,
Michel
ahuijgens
ahuijgens
Posts: 7
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
Beste Michiel,

Hartelijk dank voor je reactie met uitzoekwerk!
Ik heb nu de relaties van deze personen Catharina Jansen van Velthoven en Catharina (Adriani) van Veldhoven nader onderzocht en aangepast met uw gegevens en met ondersteuning van opgezochte aktes.

Nu ga ik weer verder met andere personen om eventueel ingeslopen fouten te corrigeren. Wellicht tot schrijfs als één van ons beiden vragen of bemerkingen over één of meerdere personen in het stamboomonderzoek tegenkomt.


Met vriendelijke groet,
Adri Huijgens
e-mail: zie via contactblad, https://nl.geneanet.org/profil/ahuijgens een mail verzenden)
Mailadressen verwijderen wij omwille van mogelijke spam. GP (moderator).
Post Reply

Return to “Nederland”