Post Reply

Van Weynsberghe


vanweynsberghe
vanweynsberghe
Posts: 3
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree
Bij mijn zoektocht in Gent voor Van Weynsberghe (met tal van verschillende schrijfwijzen) ben ik op een adelijke lijn Van Wijnsberghe gebotst. Waarbij Joos in 1580 schepen van Gheleene was. Diens zoon Jan pensionaris van het Brugse Vrije die benoemd werd op 17.12.1626 tot gewoon raadsheer in de Raad van Vlaanderen. Hij stierf op 14.09.1638. Diens zoon was Philippus die in 1674 in Nieuwpoort trouwde en op 11.09.1675 een kind kreeg in Gent Ferdinand. Volgens Nieuwpoort echter met een andere voornaam Joannes Philippus. Heeft iemand informatie betreffende deze familie?
Kan mij ook iemand helpen met waar of hoe ik kan vinden wie de voogden werden van de 3 kinderen van Laurentius Van Winsberge en Barbara Pilaet? Beide zijn in 1678 overleden op 22.01 en 02.04. Staten van Goed Evergem delen 6 en 7 vermelden niets.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Posts: 2598
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
Heb je vraag verplaatst naar het forum 'genealogische opzoekingen', België;
daar zal mogelijks vlotter een reactie komen dan in ons genealogisch praatcafé.

Wist u overigens dat in West-Vlaanderen de familienamen
Weijnsberg(h)e, Winsberghe(n), Winsberghe(n), Weinsberg(h)e.), Weijsberghe e.a. varianten voorkomen?
Zonder 'Van' en wellicht van dezelfde patriarch en streek, zie : https://www.vrijwilligersrab.be/nl/node/60
en daar de letter W opvragen + vervolgens op de W-varianten klikken. Idem voor huwelijken en begrafenissen.
Ook de 'van' varianten, zo Van Wijnsberghe komen over gans de provincie West-Vlaanderen voor.

Succes en mvg, Greta
vanweynsberghe
vanweynsberghe
Posts: 3
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree
Dank u,
ja, er zijn tal van schrijfwijzen vooral in het begin van de registraties kom ik dat tegen. bv 8 kinderen van dezelfde ouders maar telkens werd de familienaam anders geschreven. Vermoedelijk spraken mijn voorouders heel dialectisch of onduidelijk en ging de pastoor af op zijn gevoel van hoe de naam hoorde geschreven te worden en wat hij hoorde. Ik heb zelfs (van) Wensberge, Hensberge, Insberge en wijnenberghe tegengekomen die duidelijk bij mijn familie hoorden. Ik heb contact met een Vanwijnsberghe die ook heel veel opzoekingen doet in West-Vlaanderen want vermoedelijk stammen we allemaal af van Vichte waar een heuvel Winsberghe heet. Mijn tak is vermoedelijk de meest oostelijke en situeert zich rond Oosteeklo, Assenede en de kanaalzone van Gent. In al zijn varianten zijn er ongeveer een duizendtal naamgenoten. In mijn schrijfwijze slechts een zeventigtal en dacht ik die klus snel te kunnen klaren maar algauw kwam ik variaties op de naam tegen. In het begin veranderde ik de familienaam naar de mijne maar ik ben daar op terug gekomen en gebruik ik de versie van de geboorte. Bij oude registraties vaak met andere versies bij huwelijk, kinderen en overlijden.
Dit maakt vergelijken met andere stambomen vaak moeilijk want iemand anders kan een andere variatie gebruiken. Dit is trouwens ook zo met voornamen die soms in het Nederlands, Frans of Latijn geschreven worden.
vriendelijke groet,
Serge
murk
male
Posts: 5

Re: Van Weynsberghe

Post by murk »

Ik heb in mijn Stamboom ook Laurentius van Winsberge x Barbara Pilaet mijn van Wijnsberge tak komt ook verder uit Oosteekloo ik zit in mijn stamreeks ook vast op Laurentius van Winsberge en Barbara Pilaet ik zoek ook nog gegevens van hun ouders . Ik ben geinterresseert of u al verder gekomen bent of mogelijke aanknoppingpunten heeft om verder te kunnen komen met deze families . Ik ben benieuwd , groetjes Murk .
murk
male
Posts: 5

Re: Van Weynsberghe

Post by murk »

Beste Serge ,ik heb toch nog een generatie verder gevonden . Laurentius van Winsberge is Geboren / gedoopt te Desteldonk 26/9 -
3/10 1649 hij was de zoon van Joannes en Joanna Ridders de getuigen bij de doop waren Joannes Minnaerts en Clara Winsberge . Hij had ook een broer Daniel die is geboren / gedoopt Desteldonk 25/2 - 3/3 `1652 doopgetuigen Daniel Poppe en Maria Ridders .
Zijn vader Joannes zou overleden zijn te Desteldonk 8 - 11 `1674 en Joanna Ridders overleden Desteldonk 28 - 4 `1673 .
Barbara Pilaet is geboren / gedoopt te Kluizen 14/8 - 17/8 `1650 haar ouders waren Joannes Pilaet en Petronella Grijp . Dit echpaar had ook nog 4 zonen . Van beide ouders heb ik geen huwelijk gevonden . Groetjes Murk .
vanweynsberghe
vanweynsberghe
Posts: 3
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree
Beste Murk,
Ik had deze elementen reeds. Joanna Ridders is niet overleden in Desteldonk in 1673, dat was Petronella Ridders. Maria Ridders die getuige was bij de doop was de zus van Joanna. Zij is getrouwd in Desteldonk met Michael Mechelinck op 09.11.1649 en daar overleden op 16.07.1685. Joannes en Joanna Ridders hadden nog een derde kind, Judocus, die geboren is in St Kruis Winkel op 03.12.1656. Ik kan u nog veel informatie geven. Misschien beter dat we persoonlijke berichten of mails sturen naar elkaar.
murk
male
Posts: 5

Re: Van Weynsberghe

Post by murk »

Beste Serge , mail jij op mijn mailadres ---------- . Dit is makkelijker om gegevens uit te wisselen . Groetjes Murk.

NB - Mailadres verwijderd ter voorkoming van spam. Je bent bereikbaar via 'Murk' in de linkerkolom > contactblad > mail verzenden (GP).
Post Reply

Return to “België”