Post Reply

Bevolkingsregister Edegem


edwardn
edwardn
Posts: 1579
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree

Bevolkingsregister Edegem

Post by edwardn »

Mijn moeder, nu 87, heeft altijd in ons dorp gewoond.
Een tijdje geleden toen ze wat dingetjes uit haar verleden vertelde kwam ze met de mededeling dat ze op 9 of 10 jarige leeftijd op haar identiteitskaart een tijdje Edegem als hoofdadres had staan samen met haar zus en haar moeder. Haar vader was toen reeds overleden. Dat moet zo ongeveer 1940-41 zijn geweest. Ze is er pertinent zeker van dat ze daar nooit is geweest.
Natuurlijk intrigeerde me dat en ben ik eens gaan kijken op de website van Edegem of er daar iets mogelijk was. Voor een opzoeking die langer duurt dan een uur wordt er 50€ gevraagd. Die optie houd ik liever voor het laatst.
Ik heb nu via mijn id-kaart en haar rijksregisternummer online haar hoofdadres met volledige historiek opgevraagd bij onze gemeente Heusden-Zolder waar ze altijd heeft gewoond. Ik heb dat document ontvangen ondertussen, maar dat staat vol fouten in verband met haar adressen.
Is er misschien iets mogelijk via een Geneanet-lid dat in de Edegemse archieven kan/mag kijken voor die periode of is de 50€ optie de enige?

Edward
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Posts: 2602
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
Niet meer dan een kleine poging om het Edegemse mysterie te ontrafelen..
Van mijn moeder (°1928) die in haar kindertijd te Moerkerke (bij Damme) woonde gehoord dat in 1940, bij 't het begin van de oorlog
er massa's vluchtelingen uit gans Vlaanderen naar Brugge en omstreken trokken want daar was het toen rustig;
ook haar dorp werd overspoeld en bij hen thuis hadden ze een familie uit 'de Limburg' voor een tijd.
Later kwamen er ook nog kinderen op 'georganiseerde vakantie' in de streek.
Herinnert je moeder nog iets van die eerste oorlogsjaren?
De moeite om uit te vissen hoe de situatie te Edegem (bij Antwerpen) was in 1940-41
en zeker eens aan je moeder vragen of ze in 't begin van de oorlog gevlucht zijn.
Als er al Edegem op haar ID-kaart stond dan moet het zeker iets met die verwarde oorlogsjaren te maken hebben
of... misschien met rantsoenering via familie of kennissen?...
Groetjes, Greta
gerelateerd topic : https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=79&p=1474484#p1474484
edwardn
edwardn
Posts: 1579
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree
Bedankt voor jouw reactie Greta. Jouw "poging" geeft me weer wat ideeën om verder te zoeken.
Het was inderdaad om veiligheidsredenen. Ma weet wel niet meer helemaal zeker bij wie het was.
Waarschijnlijk is het zo geweest dat een broer of zus van haar vader (die 2 weken na haar geboorte overleed) mijn grootmoeder voorstelde om een tijdje bij haar te komen wonen in Edegem. Zeker was wel dat het in de begin van de oorlog was.
Het zou inderdaad ook te maken kunnen gehad hebben met rantsoeneringsbonnen. Mijn grootmoeder was weduwe en haar jongste kinderen waren in 1940 9-11-17 en 20. Dan was er nog een tweeling, twee jongens van 21 en een oudere zus. Ze zal die bonnen goed hebben kunnen gebruiken.
Groetjes,

Edward
Post Reply

Return to “België”