Post Reply

Van Lil uit Antwerpen


jpluymakers
male
Posts: 87
Entry mode: Text
Browsing: Text
View their family tree
Ben op zoek naar gegevens over :

- Joannes Josephus Georgius van Lil *10.05.1864 te Antwerpen

zoon van Joseph van Lil, kunstschilder, en Maria Francisca Josepha Wijnants.
Joseph van Lil was Nederlander, maar woonde al van zijn 20e jaar in Antwerpen.
Het gezin telde zes zoons en twee dochters en woonde o.a. aan de Eiermarkt in Antwerpen.

Alleen van bovenstaande zoon kon ik geen verdere gegevens achterhalen.
Wie kan één of meerdere van onderstaande vragen beantwoorden ? Ik zou het zeer waarderen.

- Trouwde hij?
- Kreeg hij kinderen: zoons/dochters?
- Waar woonde hij?
- Wat was zijn beroep?
- Datum overlijden en waar?

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Joseph Pluymakers
Joseph Pluymakers
jpluymakers
male
Posts: 87
Entry mode: Text
Browsing: Text
View their family tree
Inmiddels het volgende achterhaald.
Joannes Josephus Georgius (roepnaam Georges) van Lil werd in 1892 tot r.-k. priester gewijd. In 1900 werd hij bouwpastoor van de kerk van de Franstalige Sint-Antoniusparochie in Etterbeek. Van 1908 tot 1921 verbleef hij in Nederland en was hij o.a. rector van de Franse Zusters in Eindhoven en praktisch conrector bij het jongensinternaat Eikenburg, eveneens in Eindhoven.
In 1921 keerde hij terug naar Belgie, alwaar hij o.a. rector werd van de Zusters Ursulinen in Heikruis en van 1933 tot aan zijn overlijden in 1938 aalmoezenier bij de congregatie van de Grauwzusters in Zoutleeuw en directeur van het Burgerlijk Hospitaal daar.

- Zijn moeder was de uit Antwerpen afkomstige Maria Francisca Josepha Wijnants, echtgenote van de kunstschilder Joseph van Lil (1826-1906) . Haar overlijden heeft plaatsgevonden na het sterven van haar man in 1906. Graag zou ik nog de sterfdatum van haar willen weten. Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Joseph Pluymakers
Post Reply

Return to “België”