Post Reply

Opnieuw startten of...

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
edwinkort
edwinkort
Posts: 6
Entry mode: Text
Browsing: Graphic
View their family tree
Ik ben nog maar net begonnen met de stamboom, heb gegevens gekregen van mijn familie. Heb van hen een gedcom file gehad, die ik hier heb geupload. Nu zie ik dat ze best wel breed zijn gaan werken. In plaats van in rechte lijn naar de voorouders te gaan, hebben ze steeds van beide ouders gevolgd. Ik wil echter (voorlopig) alleen gaan werken in de lijn van vader naar vader, waarbij moeder nog wel wordt vermeldt, maar niet verder uitgezocht.
Heb nu de betreffende personen verwijderd, althans, dat dacht, maar zie ze nog steeds staan. Is het nu wijs om opnieuw te beginnen, of definitief alle data van de verdwenen personen te verwijderen uit mijn stamboom.

2e vraag is, welk programma adviseren jullie om te gebruiken op de Mac?
--
Absoluut beginner
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Posts: 10864
Van vader naar vader (met moeder vermeld) zult U meestal snel klaar zijn. Meestal iets van 18 generaties, afhankelijk van Uw voorouders en de regio vanwaar zij kwamen.

Waarom die extra personen verwijderen ? Daar gaat U na de vaderlijke lijn te hebben gevuld waarschijnlijk toch aan beginnen, en ze staan niemand in de weg, en op Geneanet kunt U zo veel personen invoeren als U maar zou willen zonder dat dit enige consequenties heeft.
Ook kunnen juist zij een een link zijn naar verdere voorouders. Op een bepaald moment zult U wel in de breedte moeten gaan werken om er zeker van te kunnen zijn dat U een correcte volgende persoon in de vaderlijke lijn koppelt. Broers, zusters, getuigen, etc. zijn dan van het grootste belang om ook maar enige zekerheid te krijgen.
Ook niet de namen van de vrouwen van de vaderlijke lijn gaan verwijderen. Ook die zijn voor een verdere zoektocht naar het verleden van belang, en ook zij staan niemand in de weg.
Daarbij kunt U overigens ook gewoon een overzicht afdrukken van alleen de vaderlijke lijn, ongeacht wie U er naast nog in Uw bestand heeft staan.
Persoonlijk zou ik die gedcom dus gewoon opnieuw importeren (dan kiezen voor gegevens vervangen) en van daaruit verder werken. Uiteraard nog welk even alles zelf in de (online) archieven controleren.


Uw tweede vraag : Geneanet natuurlijk ! Gewoon online invoeren. Dat scheelt ook weer problemen met het (later) importeren van nieuwe gedcoms met eventuele fouten en/of dubbele personen.
edwinkort
edwinkort
Posts: 6
Entry mode: Text
Browsing: Graphic
View their family tree
U heeft helemaal gelijk. Ben dan ook nijverig uit aan het zoeken. Hoop t.z.t wat meer te kunnen laten zien.
--
Absoluut beginner
Post Reply

Return to “Geneanet : technische vragen”