Post Reply

plaats in België : Moorlen

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
ehuijghe
ehuijghe
Posts: 62
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree
Op een geboorteakte van Lille, France Nord, staat duidelijk te lezen Moorlen(Belgique) als plaats van afkomst van vader Deraedt, domestique,kan iemand mij soms helpen aub - ik heb reeds gezocht maar niets gevonden was dit de oude naam van bvb Moorslede ?
Met dank bij voorbaat voor eventuele hulp + mvg
Etienne Huijghe
lanckact
male
Posts: 77
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
Heb je een link naar de akte, of een afbeelding?
In St-Lievens-Houtem (O-Vl) heb je het gehucht Moorlegem. Heel misschien is het daar een verbastering van? Ik vermoed van niet, maar ik kan het maar meegeven.
ehuijghe
ehuijghe
Posts: 62
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree
Jawel, een akte heb ik, dank voor reactie + hulp - in bijlage vindt u (hoop dat het lukt) de desbetreffende akte
Nogmaals dank + mvg
Etienne Huijghe
Attachments
M Geboorteakte 823 Lille Deraedt Arthur 15 feb 1877 Archives Departementales du Nord N 01 jan 1877 – 19 apr 1877 image 230 van 524.JPG
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Posts: 2598
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
De oeroude naam voor Moorsele is Mortsella en
die voor Moortsele is Mortesele volgens de lijst met oude plaatsnamen :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vroegere_plaatsnamen_in_Belgi%C3%AB#M
Maar van Moorlen inderdaad geen spoor online!

Met de doorgestuurde geboorteakte kunnen we misschien wat verder geraken...

- Linksboven de L van Moorlen staat een schuin streepje en...
dat kan wijzen op een afkorting, een samentrekking van letters.
De 'n' staat er dan wel te veel... Een fout uit onwetendheid of slordigheid?...
>>> Als we het hier niet kunnen oplossen, dan eens op ons paleografisch forum voorleggen.

- Camille de Raed is volgens de akte overleden te Lille op 25.10.1960 (achteraf bijgevoegd).
Een 'recent' overlijden, maar als het om een rechtstreekse voorvader gaat,
kunnen de gegevens mogelijks (per mail?) wel worden verkregen.

- Zijn er voor en na de geboorte van Arthur nog kinderen te Lille geboren?
Mogelijks wordt de geboorteplaats van de vader op hun aktes iets anders geschreven.

- Nog geen zekerheid! Misschien een oude (verfranste) dialectbenaming?...
Iemand uit het zuiden van West-Vlaanderen die het kan weten? mvg, Greta
jvankeymeulen
jvankeymeulen
Posts: 63
Probeer een mail te sturen naar de stad Rijsel. Je hebt ook een huwelijksakte van Arthur Deraedt en Elisa Cools op 17 Oktober 1903 te Rijsel die je heel wat informatie zal verschaffen en al ouder is dan 100 jaar dus ook in Frankrijk vermoed ik gaan ze daar geen probleem over maken om deze door te sturen. En de overlijdensakte van Arthur Deraedt 25 Oktober 1960 vermeldt misschien ook waar zijn vader Camille Deraedt geboren is.
Misschien ook een optie om deze persoon https://nl.geneanet.org/profil/maillezroger te contacteren, die deze mensen in zijn stamboom heeft en ongetwijfeld familie is van de persoon in kwestie. Is wel sinds 2017 niet op geneanet niet geweest, maar wie niet waagt niet wint.
Heb een vermoeden dat het Moorslede is gezien op arch.be en je typt Deraedt en Moerman (familienaam moeder van Arthur Deraedt) in vindt je een huwelijk in Moorslede. Dus de families komen in die streek alleszins voor.
lanckact
male
Posts: 77
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
De oude naam voor Moorslede zou Morslede zijn (vermeld in document van 1648), dus dat past niet geweldig goed in het plaatje van 'Moorlen'.

Verder ben ik met Greetje eens dat er duidelijk een ' tussen de r en de l staat, dus mogelijk is een belangrijk deel van het woord weggelaten. Welk dorp het dan wel moge wezen is mij echter nog steeds onduidelijk, ook na het raadplegen van de lijst van Belgische gehuchten uit 1839. Zie hier: https://www.vrijwilligersrab.be/nl/node/399?#M

Dan over het huwelijk tussen Arthur Deraedt en Elisa Cool dat plaatsvond op 17/10/1903 in Rijsel: hierin wordt vermeld dat de ouders van Arthur overleden zijn. Camille is overleden in Argenteuil (bij Parijs) op 29/04/1901 en Céline Moerman in Rijsel op 19/02/1877 (dus 4 dagen na de geboorte van haar zoon Arhur). Ook kunnen we hieruit afleiden dat de ouders niet getrouwd waren.

De overlijdensakte van Camille heb ik voorlopig nog niet gevonden (de archieven van Argenteuil lijken jammer genoeg maar tot 1900 te lopen). In de overlijdensakte van Céline Moerman staat Camille als getuige vermeld. Er staat enkel vermeld dat hij 27 jaar was, en dus geboren in ca. 1850, maar niet waar hij geboren is. Zij was 18 jaar en 9 maand en geboren in Lille (Les Moulins). Haar vader, Leon, was van Ooike. Zie akte hieronder.
Moerman_overlijden.png
ehuijghe
ehuijghe
Posts: 62
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree
Dank voor de inspanningen en de verwijzingen waarmee ik een tijdje zoet mee zal zijn - ik hoop ,zoals Greet, op een reactie vanuit West-Vlaanderen, je weet maar nooit !
mvg Etienne :roll:
ehuijghe
ehuijghe
Posts: 62
Entry mode: Graphic
Browsing: Text
View their family tree
Vooraf mijn dank aan allen die een poging hebben ondernomen om tot een oplossing te komen. Via Noord-Frankrijk kan ik, met een goed gevoel vertellen dat de oplossing bij "les cousins" te vinden was. Moorlen/Moor'len = Machelen aan de Leie, het dorp van Roger Raveel, de °akte van Camille heeft de juistheid bevestigd ! Deze oplossing is misschien van niet zoveel nut maar je kan er verschillende nuttige gevolgen uit filteren bvb Never give up en het onmogelijke mogelijk maken - "impossible n'est pas Français. Einde verhaal.
mvg
Etienne
lanckact
male
Posts: 77
Entry mode: Graphic
Browsing: Graphic
View their family tree
Bedankt om ons te informeren over hoe het afgelopen is!
Post Reply

Return to “Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek”