Post Reply

GENOOM


derdelinckxa
male
Posts: 13
Entry mode: Text
Browsing: Text
View their family tree

Re : GENOOM

Post by derdelinckxa »

Ten eerste om te weten dat er verkeerde informatie op mijn stamboom bij GENOOM staat moet je er toegang toe krijgen en die kan je pas bekomen als ik u kan inbrengen als familie, wat volgens mij niet het geval is. ( dus die redenering gaat niet op voor GENOOM tenzij jij mij het tegendeel bewijst).

Ik kijk altijd zoveel mogelijk na of wat ik inbreng ook plausiebel is want zelf alles controleren lukt niet altijd , maar van sommigen kan je veronderstellen dat ze ook minutieus werken wat niet belet dat er toch fouten kunnen insluipen maar dat wordt dan meestal na inkijken van mekaars documenten rechtgezet.
Daarom vermeld ik ook steeds waar ik mijn gegevens haal maar die zijn slechts zichtbaar op GENEANET (want kopij van MyHeritage) : ik heb namelijk te weinig tijd om alle gegevens te verzamelen en die dan nog eens te bewerken.

Groetjes,

Alberic
derdelinckxa
male
Posts: 13
Entry mode: Text
Browsing: Text
View their family tree

Re : GENOOM

Post by derdelinckxa »

Wim, ik moet mij verontschuldigen omdat ik zomaar beweer dat jij geen familie zou zijn maar dat kan ik pas zeggen als wij onze stambomen naast elkaar hebben gelegd.

Alberic
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Posts: 10862

Re : GENOOM

Post by wimdeckers »

Verontschuldigen is niet nodig hoor  ;) .

Voor zover ik het nu begrijp kunt U geen losse takjes invoeren in Genoom (?), maar kunt U slechts personen invoeren indien zij 'familie' zijn (?).

Punt 5 begrijp ik niet helemaal. U zegt dat sommige personen dan voor U onbereikbaar zijn, maar U zou die dan toch kunnen invoeren via de lijn van de nog levende persoon of eventueel vanuit de lijn vanuit een van de voorouders ?
Een voorbeeldje : ik heb een tante uit West Brabant die gehuwd is met een oom uit de Achterhoek. Hun kinderen zijn dus bloedverwant van mij en uiteraard tevens van hun ouders. Hoewel er totaal geen gemeenschappelijke voorouders zijn tussen mijn tante en oom, kan ik natuurlijk wel gewoon een kwartierstaat opzetten vanuit mijn oom, hoewel er niemand van zijn voorvaderen bloedverwant is van mij, maar wel van zijn kinderen die weer wel bloedverwant van mij zijn.
Terugdenkend aan het doel om te zien in hoeverre iedereen in een bepaalde plaats (of streek) familie van elkaar is, geldt daar eigenlijk hetzelfde, maar zult U wel gemeenschappelijke voorouders aantreffen van bijvoorbeeld  zo'n tante en oom, omdat ze nu eenmaal uit de zelfde plaats afkomstig zijn.
Ik tref dat ook veelvuldig aan in de kwartierstaten die ik aan het uitwerken ben van mijn volle neven en nichten en achterneven en -nichten (feitelijk van alle achterkleinkinderen van mijn overgrootvader), zolang zij enigszins in de regio zijn gebleven.

Als ik de werking van Genoom goed begrijp, dan kunt U vanuit een stamvader een parenteel opzetten (rood in onderstaande bijlage). Vervolgens kunt U van alle personen binnen die parenteel weer kwartierstaten maken, want dat is immers allemaal familie van die personen (groen in onderstaande bijlage). U vind dan weer nieuwe stamvaders van waaruit U weer parentelen kunt maken (blauw in onderstaande bijlage) en vervolgens weer kwartierstaten van de nieuw gevonden personen (lila in onderstaande bijlage)... en zo verder en verder. En iedereen is daar in familie van elkaar.

Probleem is dan nog dat U die grote familie nog moet afzetten tegen het bestand van de historische bewoners van die plaats, feitelijk dus iedereen buiten de lijntjes. En daarvoor bedacht ik dus die code '1', maar dat werkt niet in Genoom, omdat U daar slechts familie kunt invoeren en geen compleet totaal historisch bestand van een plaats.
Zelf heb ik ook nog een tweede bestand met 'maybe' familie. Op het moment dat een persoon uit dat bestand voor komt in mijn familiebestand verwijder ik die betreffende persoon uit dat tweede bestand.
Zou U op een zelfde wijze een tweede bestand opzetten in een ander programma waarin een 'compleet' historisch persoonsbestand van een plaats zou staan, dan zou U op een zelfde manier kunnen werken als ik doe. Persoon verwijderen uit het tweede bestand op het moment dat hij in Genoom familie wordt. Veel werk... maar theoretisch een systematisch waterdicht systeem, want de personen die na jarenlang onderzoek achterblijven in het tweede bestand zullen dan, hoewel nooit helemaal zeker, geen familie van U en/of Uw verwanten zijn.
Alleen lastig om dat nu nog op een dergelijke manier te gaan uitvoeren, want zoiets kan eigenlijk bijna alleen maar vanaf het begin. Om nu 'eventjes' die 4565 bloedverwanten uit zo'n historisch bestand te verwijderen kost al zeer veel tijd  :( .

Maar ongeveer zo zou ik persoonlijk zoiets aanpakken...



Attachments
Genoom.JPG
Genoom.JPG (11.28 KiB) Viewed 780 times
derdelinckxa
male
Posts: 13
Entry mode: Text
Browsing: Text
View their family tree

Re : GENOOM

Post by derdelinckxa »

Punt 5 Door de werkwijze die u zelf uitlegt (dus met het op en neer werken) komt dus het probleem daar ik in een opwaartse lijn een persoon invoer die nadien een hogere persoon inbrengt (bvb ouders of tantes) die ingebrachte personen zijn dan voor mij geblokkeerd en hier wringt juist het schoentje bij GENOOM want die personen zouden voor mij ook bereikbaar moeten blijven en ik kan ook niet van bovenaf werken juist omdat die personen geblokkeerd zijn en ik ze dus zelfs niet kan linken.
Het is ook zo dat die op en af beweging niet oneindig kan doorgaan want de aangetrouwden zijn dan dikwijls geen familie meer en daar stopt het dan (maar dat is wel normaal).

nog even dit: zoals je opmerkte je kan dus in GENOOM geen losse takken opzetten zo zijn er in dezelfde straat in ons dorp 2 families DERDELINCKX die hoogst waarschijnlijk familie waren maar waarvan ik de relatie niet kan bewijzen en dus kan ik ze officieel niet inbrengen tenzij men natuurlijk vals speelt en ergens een gezamenlijke voorouder aanmaakt, buiten het normale tijdsbestek, en daar dan de "onbekende" en de gekende aanhangt als neven bvb.

Alberic
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Posts: 10862

Re : GENOOM

Post by wimdeckers »

Vreemd dat die personen dan geblokkeerd worden, omdat ze door een ander zijn ingebracht.
Theoretisch zou dat betekenen dat als ik mijn bestand 'familie' zou koppelen aan een bestand van een jongere achterneef, die jongere achterneef feitelijk zelf geen inbreng meer zou hebben. Ik heb immers ook zijn ouders al vastgelegd in mijn bestand en dus kan hij geen kant meer op, behalve richting de familie van zijn eventuele echtgenote.

Beetje jammer dat ze dat op zo'n manier regelen...

Ik heb een soortgelijk geval te Etten Leur waar twee families met dezelfde achternaam lange tijd 'naast' elkaar leefden zonder aantoonbare familiebinding. Ondertussen heb ik die tweede familie echter wel aan de eerste kunnen koppelen via een huwelijk, waarna de nakomelingen dan toch voor enig bloedverwantschap tussen de beide families hebben gezorgd.
Via de parentelen van de beide stamvaders en de kwartierstaten van beide echtelieden heb ik tevens kunnen vaststellen dat er geen eerdere bloedverwantschappen tussen de beide families bestaat.

Genealogie blijft een mooie puzzel... met steeds weer meer stukjes... en zonder vaststaande randen...

mon1
mon1
Posts: 2871

Re : GENOOM

Post by mon1 »

Dag,

Wij hebben dat ooit uitgezocht voor identieke familienamen met hun varianten voor de Zwalmstreek en de Vlaamse Ardennen. (dat is dan bijna gans Z-O-Vlaanderen)
Bleek dat na 4 generaties men reeds absoluut beweerde van geen familie te zijn, daar waar het dat dan toch wel was.
Voor sommige familienamen moest men wel wat dieper spitten, maar meestal geraakt men toch aan linken voor 1600.
Dan spreek ik van gewone werkmenschen...niet van "adel".

Heel spijtig dat ons eigen product "Geneweb-Home" wat stiefmoederlijk behandeld wordt, want wat betreft prestaties kan Geneweb Genoom zeker aan...(minstens)

Mvg

Mon
Geneweb/Fiche (stamboom in onderhoud)
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
derdelinckxa
male
Posts: 13
Entry mode: Text
Browsing: Text
View their family tree

Re : GENOOM

Post by derdelinckxa »

Het zou eerder anders om zijn wanneer jij uw neef verre neef toegang zou geven zou jij aan zijn familie niet meer kunnen omdat hij dichter is. Dit is juist wat ik verwijt aan GENOOM dat ik anders een goed programma vind voor mij.
En wat die opzoekingen van de 2 stammen betreft weet ik dat ik verder kan zoeken, maar ik beperk mij voorlopig tot het bestuderen van de bestaande stambomen van de familie (en daar kruipt al heel wat tijd in om die in te voeren), het opvolgen van de doodsberichten, de opzoekingen op de site van de ARCHIEVEN ( tot 1800 dus nog niet de kerkregisters) en het soms nakijken van de in My Heritage aangegeven mogelijke dubbels.

Hiermee ben ik per dag zeker tussen de 4 uur (minimum) en de 12 uur of meer, bij slecht, weer bezig.
Wat GENEANET betreft is het nadeel dat het steeds on-line moet gebeuren waar ik met MyHeritage of HERDEDIS mijn bestand kan tonen aan mijn moeder bvb die er nu 95 is en zij heeft geen internet.

Groetjes, en bedankt

Alberic
mon1
mon1
Posts: 2871

Re : GENOOM

Post by mon1 »

derdelinckxa wrote: 06 April 2015, 16:45 Wat GENEANET betreft is het nadeel dat het steeds on-line moet gebeuren waar ik met MyHeritage of HERDEDIS mijn bestand kan tonen aan mijn moeder bvb die er nu 95 is en zij heeft geen internet.
Groetjes, en bedankt
Alberic
Re-
Laat dat nu juist ook mijn bekommernis zijn waarom ik deze vraag stel : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=511490.0
Over : http://opensource.geneanet.org/projects/geneweb
Zie ook onderaan deze pagina.
Echter tot dusver...zonder enig antwoord  :(

Mvg
Mon
Geneweb/Fiche (stamboom in onderhoud)
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Posts: 10862

Re : GENOOM

Post by wimdeckers »

derdelinckxa wrote: 06 April 2015, 16:45 Het zou eerder anders om zijn wanneer jij uw neef verre neef toegang zou geven zou jij aan zijn familie niet meer kunnen omdat hij dichter is. Dit is juist wat ik verwijt aan GENOOM dat ik anders een goed programma vind voor mij.
Dat is helemaal lekker, dan zou men dus niet meer bij de eigen invoer kunnen om eventuele aanpassingen of aanvullingen te doen. Vreemd programma...




derdelinckxa
male
Posts: 13
Entry mode: Text
Browsing: Text
View their family tree

Re : GENOOM

Post by derdelinckxa »

Wim,

Je hebt het begrepen.

Alberic
Post Reply

Return to “Andere programma's”